@article { author = {Dashtban Farooji, Majid and Khoshnudi, Abdollah and Dashtban Faroji, Sahar}, title = {The Relationship between the Quality of Tourism Services and Economic Growth: An Endogenous Growth Model}, journal = {Journal of Economics and Modelling}, volume = {8}, number = {32}, pages = {125-150}, year = {2018}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2476-5775}, eissn = {2676-7015}, doi = {}, abstract = {The international tourism industry has a high potential for creating foreign exchange earnings and employment growth. Hence, attention to this industry can play an important role in the economic development of Iran. The study tries to propose a theoretical and empirical model that highlights the role of tourism services quality and endogenous tourism in economic growth. Hence a theoretical growth model of international trade has been employed where tourism is the main reason for growth and quality of tourism services has a positive impact on long-term growth. The study also provides the empirical analysis to test the relation between tourism quality and economic growth in Iran during 1969-2015. The results show that the tourist arrivals and quality of tourism accommodations have a positive effect on domestic GDP, but foreign GDP has a negative effect on it. The findings support a two-way causal relationship between real GDP growth and tourism growth in Iran.}, keywords = {Endogenous Economic Growth,Quality in Tourism Services,Co-integration}, title_fa = {بررسی رابطه بین کیفیت خدمات گردشگری و رشد اقتصادی بلندمدت در قالب یک الگوی رشد درون زا}, abstract_fa = {صنعت گردشگری بین‌المللی دارای پتانسیل بالایی برای ایجاد درآمدهای ارزی و افزایش اشتغال است و توجه به این صنعت می‌تواند نقش مهمی در روند توسعه اقتصادی ایران داشته باشد. مقاله حاضر با معرفی یک الگوی نظری و یک مطالعه تجربی، نقش کیفیت خدمات گردشگری و گردشگری درون‌زا را در رشد اقتصادی بلندمدت بررسی می‌کند. برای این منظور، یک الگوی رشد نظری تجارت بین­الملل ارائه می‌شود که در آن گردشگری موتور رشد اقتصادی است و کیفیت خدمات گردشگری بر رشد بلندمدت تأثیر می‌گذارد. هم‌چنین با ارائه یک تحلیل تجربی، رابطه بین گردشگری، کیفیت و رشد اقتصادی در ایران در بازه زمانی ۱۳۴۸-۱۳۹۴ آزمون گردید. نتایج نشان می‌دهد که در بلند­مدت ورود گردشگران و کیفیت اقامت­گاه­های گردشگری اثر مثبتی برتولید ناخالص داخلیایران دارد، درحالی­که تولید ناخالص داخلی خارجی دارای اثر منفی بر رشد اقتصادی ایران است. همچنین یافته­های مقاله حکایت از وجود رابطه علیتی دوطرفه بین رشد GDP حقیقی و رشد گردشگری در ایران دارد.}, keywords_fa = {رشد اقتصادی درون‌زا,کیفیت خدمات گردشگردی,همجمعی}, url = {https://ecoj.sbu.ac.ir/article_67482.html}, eprint = {https://ecoj.sbu.ac.ir/article_67482_37b46cd6067d0ad3954c117a75704059.pdf} }