%0 Journal Article %T برآورد و پیش‏بینی تابع احتمال خرید اتومبیل نو %J اقتصاد و الگو سازی %I دانشگاه شهید بهشتی %Z 2476-5775 %A خسروی‌نژاد, علی‌اکبر %D 2012 %\ 02/20/2012 %V 2 %N شماره 8-7 %P 223-243 %! برآورد و پیش‏بینی تابع احتمال خرید اتومبیل نو %K مالکیت خودرو %K مدل لاجیت %K خانوار %K انتخاب گسسته %R %X مدل‏های مالکیت اتومبیل، از دیرباز مورد توجه اقتصاددانان و برنامه‏ریزان در حوزة حمل و نقل بوده است. هدف مقالة حاضر تحلیل رفتار خریداران اتومبیل نو بر اساس رویکرد داده‏های‏ خانوار است، لذا تابع احتمال خرید اتومبیل تصریح شده و با استفاده از روش لاجیت برای سال 1387 در مورد داده‏های خام بودجه خانوار برآورد شده است. سپس مدل شبیه‏سازی برون نمونه‏ای شده و میزان تقاضای کل بازار اتومبیل نو برای دورة 1390-1388پیش‏بینی شده است. نتایج نشان می‏دهد که درآمد حقیقی خانوار، نسبت شاغلان، نسبت دانش‏آموزان، سن سرپرست خانوار، تعداد افراد بالای 20 سال در خانوار و متغیر مجازی شهر-روستا دارای اثرات معنی‏داری بر الگوی انتخاب خرید خودروی نو توسط خانوار است. در میان متغیرهای توضیحی بیشترین اثر متعلق به متغیر تعداد افراد بالای 20 سال در خانوار و کمترین اثر مربوط به متغیر درآمد حقیقی می‏باشد. %U https://ecoj.sbu.ac.ir/article_57488_bbd6f55b13bf695cf79ebccd12b5fe13.pdf