%0 Journal Article %T تأثیر سرمایه‎ی انسانی و فناوری بر رشد بهره‌وری کل عوامل بازرگانی ایران %J اقتصاد و الگو سازی %I دانشگاه شهید بهشتی %Z 2476-5775 %A مرادی, محمدعلی %D 2010 %\ 05/22/2010 %V 1 %N 1 %P 151-182 %! تأثیر سرمایه‎ی انسانی و فناوری بر رشد بهره‌وری کل عوامل بازرگانی ایران %K بهره‌وری کل عوامل %K فناوری %K سرمایه‎ی انسانی %K بازرگانی %K ایران %R %X این مقاله عوامل مؤثر بر رشد بهره‌وری کل عوامل تولید بازرگانی کشور را با تأکید بر سرمایه‎ی انسانی و فناوری، شناسایی و با استفاده از آمار سال‎های 1338 ـ 1383، مدل تصریح شده را تخمین می‌زند. از نتایج تخمین تابع تولید ارزش افزوده‎ی بازرگانی برای محاسبه‎ی سهم هر یک از عوامل تولید در ارزش افزوده‎ی بازرگانی کشور استفاده و رشد بهره‌وری کل عوامل بازرگانی محاسبه شده است. مدل رشد بهره‌وری در قالب مبانی نظری، شواهد تجربی و حقایق آشکار شده‎ی بازرگانی با تأکید بر نماگرهای سرمایه‎ی انسانی و فناوری، شناسایی و برآورد می‌شود. نتایج نشان می‌دهد با وجود نوسانات بهره‌وری نیروی ‌کار بازرگانی طی دوره‎ی فوق و افزایش قابل ملاحظه در بعضی سال‎ها، کماکان سطح بهره‌وری کل بازرگانی در سال‎های پایانی دوره با سال‎های اول دوره برابر است. روند بهره‌وری سرمایه‎ی کل کشور و بازرگانی طی همین دوره، نزولی و با رشد منفی مواجه بوده و لذا تصویر این نماگر در بازرگانی در مقایسه با کل کشور نامناسب‌تر است. نوسانات ادوار تجاری تولید ناخالص داخلی و ارزش افزوده‎ی بازرگانی با یکدیگر هماهنگ و هم جهت هستند. این در شرایطی است که دامنه‎ی نوسانات ادوار تجاری ارزش افزوده‎ی بازرگانی بیشتر از تولید ناخالص داخلی کشور است. علاوه بر آن، نوسانات ادوار تجاری بهره‌وری نیروی ‌کار، بهره‌وری سرمایه و بهره‌وری کل بازرگانی هم‌جهت و هماهنگ با ادوار تجاری اقتصاد کشور هستند. نتایج مدل نشان می‌دهد دو نماگر سرمایه‎ی انسانی و فناوری بر رشد بهره‌وری کل بازرگانی تأثیر مثبت و معناداری دارند. %U https://ecoj.sbu.ac.ir/article_57605_97f43b31e0ea138f35ac80eae7d689e7.pdf