TY - JOUR ID - 67482 TI - بررسی رابطه بین کیفیت خدمات گردشگری و رشد اقتصادی بلندمدت در قالب یک الگوی رشد درون زا JO - اقتصاد و الگو سازی JA - JEM LA - fa SN - 2476-5775 AU - دشتبان فاروجی, مجید AU - خشنودی, عبدالله AU - دشتبان فاروجی, سحر AD - استادیار گروه اقتصاد دانشگاه بجنورد AD - استادیار گروه اقتصاد دانشکده علوم انسانی دانشگاه بجنورد AD - دانشجوی دکتری اقتصاد دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 8 IS - 32 SP - 125 EP - 150 KW - رشد اقتصادی درون‌زا KW - کیفیت خدمات گردشگردی KW - همجمعی DO - N2 - صنعت گردشگری بین‌المللی دارای پتانسیل بالایی برای ایجاد درآمدهای ارزی و افزایش اشتغال است و توجه به این صنعت می‌تواند نقش مهمی در روند توسعه اقتصادی ایران داشته باشد. مقاله حاضر با معرفی یک الگوی نظری و یک مطالعه تجربی، نقش کیفیت خدمات گردشگری و گردشگری درون‌زا را در رشد اقتصادی بلندمدت بررسی می‌کند. برای این منظور، یک الگوی رشد نظری تجارت بین­الملل ارائه می‌شود که در آن گردشگری موتور رشد اقتصادی است و کیفیت خدمات گردشگری بر رشد بلندمدت تأثیر می‌گذارد. هم‌چنین با ارائه یک تحلیل تجربی، رابطه بین گردشگری، کیفیت و رشد اقتصادی در ایران در بازه زمانی ۱۳۴۸-۱۳۹۴ آزمون گردید. نتایج نشان می‌دهد که در بلند­مدت ورود گردشگران و کیفیت اقامت­گاه­های گردشگری اثر مثبتی برتولید ناخالص داخلیایران دارد، درحالی­که تولید ناخالص داخلی خارجی دارای اثر منفی بر رشد اقتصادی ایران است. همچنین یافته­های مقاله حکایت از وجود رابطه علیتی دوطرفه بین رشد GDP حقیقی و رشد گردشگری در ایران دارد. UR - https://ecoj.sbu.ac.ir/article_67482.html L1 - https://ecoj.sbu.ac.ir/article_67482_37b46cd6067d0ad3954c117a75704059.pdf ER -