@article { author = {Khosravinejad, Aliakbar}, title = {Estimating and Forecasting the Probability of New Car Buying}, journal = {Journal of Economics and Modelling}, volume = {2}, number = {شماره 8-7}, pages = {223-243}, year = {2012}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2476-5775}, eissn = {2676-7015}, doi = {}, abstract = {Modeling household automobile ownership choices is a key component of travel behavior research and car demand analysis and forecasting. This article analyses the behavior of new car buyers based on household data. Therefore, the model of buying a new car was specified and estimated by logit method on raw household budget data for 1387. Then, the market demand for new cars has been simulated and forecasted for the period 1388-90 based on out of the sample prediction of the model. Results show that household's real income, number of employed in household, the number of students per household, the age of household head, number of household members over 20 years, and dummy variable for urban/rural have a significant effect on buying a new car by the member of household. Among the explanatory variables, the number of people over 20 years has the largest effect and the household's real income has the lowest effect on new car ownership.}, keywords = {Car Ownership,Logit Model,Household,Discrete Choice}, title_fa = {برآورد و پیش‏بینی تابع احتمال خرید اتومبیل نو}, abstract_fa = {مدل‏های مالکیت اتومبیل، از دیرباز مورد توجه اقتصاددانان و برنامه‏ریزان در حوزة حمل و نقل بوده است. هدف مقالة حاضر تحلیل رفتار خریداران اتومبیل نو بر اساس رویکرد داده‏های‏ خانوار است، لذا تابع احتمال خرید اتومبیل تصریح شده و با استفاده از روش لاجیت برای سال 1387 در مورد داده‏های خام بودجه خانوار برآورد شده است. سپس مدل شبیه‏سازی برون نمونه‏ای شده و میزان تقاضای کل بازار اتومبیل نو برای دورة 1390-1388پیش‏بینی شده است. نتایج نشان می‏دهد که درآمد حقیقی خانوار، نسبت شاغلان، نسبت دانش‏آموزان، سن سرپرست خانوار، تعداد افراد بالای 20 سال در خانوار و متغیر مجازی شهر-روستا دارای اثرات معنی‏داری بر الگوی انتخاب خرید خودروی نو توسط خانوار است. در میان متغیرهای توضیحی بیشترین اثر متعلق به متغیر تعداد افراد بالای 20 سال در خانوار و کمترین اثر مربوط به متغیر درآمد حقیقی می‏باشد.}, keywords_fa = {مالکیت خودرو,مدل لاجیت,خانوار,انتخاب گسسته}, url = {https://ecoj.sbu.ac.ir/article_57488.html}, eprint = {https://ecoj.sbu.ac.ir/article_57488_bbd6f55b13bf695cf79ebccd12b5fe13.pdf} }